Een dagje naar het buitenland... - Reisverslag uit Vatican City, Vaticaanstad van Lucinda Ewijk - WaarBenJij.nu Een dagje naar het buitenland... - Reisverslag uit Vatican City, Vaticaanstad van Lucinda Ewijk - WaarBenJij.nu

Een dagje naar het buitenland...

Door: Lucinda

Blijf op de hoogte en volg Lucinda

26 Oktober 2009 | Vaticaanstad, Vatican City

Hoi allemaal!


Toen ik vanochtend op de plek kwam waar we ons college van die dag gingen volgen werden we begroet met de zin 'dames en heren, welkom in het buitenland!'. Want daar waren we ook, in het buitenland. Vaticaanstad om precies te zijn. (Ja, Steven, Vaticaanstad schijnt dus echt de kleinste staat ter wereld te zijn, in tegenstelling tot wat jij zei).

In ieder geval, het Vaticaan dus...
We moesten er ontzettend vroeg zijn - om 8 uur al - dus we waren ontzettend moe, maar konden wel meteen het Vaticaan in lopen. Het was wederom adembenemend en vooral ook heerlijk rustig. Ik liep tussen de nonnen en de Franciscaner monniken en de Jezuïeten in, wat erg bijzonder was voor mij. Er liepen zelfs wat bisschoppen in het zwart met paars over het Sint Pietersplein rond. Erg leuk in ieder geval. En wederom erg mooi. We zijn wat dieper ingegaan op de architectuur van het gebouw en op de geschiedenis van het christelijke geloof zelf (alleen dan heel beknopt natuurlijk, want zoiets doe je niet in een half uurtje).

Na het Vaticaan zijn we weer terug gegaan naar Italië om het Foro Italico te bezoeken, een sportcomplex dat door Mussolini is gebouwd (je kon zijn naam simpelweg niet missen, het stond enorm groot op een obelisk voor de ingang). Het sportcomplex zelf was eigenlijk wel mooi. Heel modernistisch en dus wel onderdeel van het fascistische bouwprogramma, maar niet zo streng als andere fascistische gebouwen die zoiets uitstralen van "DOE MEE, OF ANDERS...!" Het complex is trouwens beroemd om de hardloopbaan met daar omheen een beeldenreeks die verschillende sporten uit moet beelden.... En die beelden zijn allemaal van mooie mannen met blote billetjes ;) Erg leuk voor de dames in ieder geval...

Daarna weer terug gegaan naar het Instituut, waar ik zowaar een kop koffie achterover heb geslagen (jullie geloven het nooit, maar ik had daar ECHT behoefte aan... Ik viel zowat in slaap!) en daarna hadden we wederom college.

In dit college moesten we de onderwerpen van onze papers bekend maken en toen ik zei dat ik graag wilde aantonen dat de Kerk gebruik maakt van de Klassieke cultuur om haar macht te etaleren, kreeg ik een stortvloed van kritiek over me heen. Het onderwerp was te moeilijk en ik kon niet zomaar in gaan tegen de mening van het gros van de historici... Maar gelukkig nam de kunsthistoricus van het gezelschap het voor me op en zei hij in principe van "Nou ja... Waarom niet?!" Hij vond dat de hele cursus juist over continuïteit of breuk met de Klassieken ging en dat mijn onderwerp daarom best interessant was... (maar wel gewaagd). Nu moet ik toegeven dat ik altijd moeilijke onderwerpen kies en ik dat ook een hele uitdaging vind, maar... Nou ja, ik was stiekem best trots dat ik dit nu mag doen. En dat die docent het voor me op had genomen. Ik ben erg benieuwd wat ze er uiteindelijk van vinden.

Daarna was de presentatie of doom...! Die eigenlijk wel meeviel omdat het stiekem best wel goed ging. Dus daar ben ik in ieder geval vanaf... (Piazza del Popolo is trouwens een plein, waar ik je nu natuurlijk van alles over kan vertellen! Just ask...).

Nu zit ik weer op het Instituut. We gaan zo koken (en ik moet daarna afwassen) en daarna duik ik de bibliotheek in om literatuur voor mijn paper te zoeken. Maar ik ga waarschijnlijk vooral vroeg slapen. Morgen weer een ontzettend lange dag.



Liefs!
Lucinda


ps: ik vind het trouwens leuk om te merken dat ik de mensen hier steeds beter leer kennen en ik er steeds leukere discussies mee kan voeren. Ik heb het vandaag met Floris over de Amerikaanse presidentsverkiezingen gehad en over het feit dat ze Obama de Nobelprijs (nog) niet hadden moeten geven. Leuk, leuk, leuk!

ps2: ... Marjolein, ik mis je best wel een beetje hoor :( Ook al ben je soms best een beetje vervelend, toch mis ik je...

ps3: de foto's zijn nu trouwens te bekijken op http://www.facebook.com/album.php?aid=121717&id=590713122&l=c53c87ec55

  • 26 Oktober 2009 - 18:05

    Jasmijn:

    HA! ben ik toch de eerste die reageerd! Het klinkt allemaal ongelofelijk vet wat je daar doet. Erg interessant, en je bent nu eenmaal wat dwars op zijn tijd. Het verbaasd me dus heel niet dat je zo'n "gevoelig" punt aanhaakt bij je onderwerp.

    Hopelijk kun je je mening goed onderbouwen, en ben blij dat je wat dat betreft met je gewaagdheid en je discussies nog steeds niet veranderd. Dat is toch weer Lucinda;)

    Gefeliciteerd dat je presentatie goed is gegaan, maar ja wat verwachten we dan van zo'n historicus als jij;)

    dikke kus

  • 26 Oktober 2009 - 18:19

    Ursula:

    hey zusje.

    heerlijk drukke dag gehad dus. Maar zal zo de foto's bekijken of je ook een pipo op de foto hebt gezet voor me, en die mannen met blote billen.

    Heel fijn dat je presentatie zo goed is gegaan. is toch kostenbesparend anders had je iedereen om moeten kopen met pizza of ijs.

    Heftig onderwerp. Had niet anders verwacht dan dat je een moeilijk onderwerp uit zou kiezen. Ben weer trots op je. veel succes en heb een beetje vertrouwen in jezelf. jij neemt altijd de lastigste onderwerpen en het komt na een writersblock of wat toch altijd weer meer dan goed.

    dikke kus

    ursula

  • 26 Oktober 2009 - 21:09

    Cora:

    Nouuu.. je hebt een aantal microstaten, hoewel deze niet erkend worden, zijn er staatjes kleiner dan het Vaticaan. Maar inderdaad, Vaticaanstad is de kleinste officiele staat. Wel cool dat je er geweest bent, klinkt toch altijd wel bezijnder (eigenlijk ben je gewoon in het centrum van Rome geweest, maar ach ;))

    Obama had ookgeen Nobelprijs moeten krijgen!

  • 26 Oktober 2009 - 21:39

    Sylvia:

    Vaticaanstad, coollieeee! :D

    En het onderwerp van jouw paper klinkt echt vet, en ik vind niet dat het uitmaakt dat je tegen de algemeen heersende mening der historici in zal gaan ermee, daarvoor worden we toch immers historici? Om een mening te geven en soms eens lekker af te wijken van een algemeen heersende mening? :P
    Daar kun je iig leuke readers mee maken, kun je tenminste teksten tegenover elkaar zetten :P
    Alleen maar hetzelfde is ook maar saai :P

    Anyway, ik wil 'm wel lezen als je 'm af hebt en je weer in Nederland bent (waar het koud en regenachtig is :( bah) :D

    Have fun en succes!

    xxx

  • 27 Oktober 2009 - 14:17

    Lucinda Ewijk:

    Syl, thank you :D Dat was nou precies wat ik dacht!

  • 27 Oktober 2009 - 19:23

    Roos :

    Klinkt goed allemaal:)

    Ik zit heel suf aan me huiswerk..

    Maar goed leuk om je avonturen mee te maken:)

    Liefs ROos

    ps. mag ik ook een keer gepst worden?:P(A)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vaticaanstad, Vatican City

Roma Caput Mundi... Twee weken studie in Rome!

Recente Reisverslagen:

03 November 2009

Weer thuis...

01 November 2009

Nostalgie...

31 Oktober 2009

Buona sera a tutti!

29 Oktober 2009

Radiostilte...

26 Oktober 2009

Een dagje naar het buitenland...
Lucinda

Een Rome-idioot in Florence

Actief sinds 16 Mei 2009
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 30718

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 01 September 2014

Twee jaar studeren in Gent

22 Augustus 2011 - 02 September 2011

Florence 2011 (NIKI)

29 December 2010 - 30 December 2010

Antwerpen 2010

09 Augustus 2010 - 13 Augustus 2010

Rome 2010, deel II

19 Juli 2010 - 25 Juli 2010

België 2010

09 Juni 2010 - 11 Juni 2010

Brussel 2010

31 Januari 2010 - 07 Februari 2010

Rome 2010

11 December 2009 - 14 December 2009

Antwerpen 2009

19 Oktober 2009 - 02 November 2009

Roma Caput Mundi... Twee weken studie in Rome!

13 Juli 2007 - 05 Augustus 2007

Campo Italia 2007

Landen bezocht: